Vouiquipèdia:Lumiére dessus…/Francês de Sâles

De Vouiquipèdia, l’enciclopèdia abada.

Cél « Lumiére dessus… » est étâ ou ben serat publeyê sus la pâge de reçua de l’encicllopèdia dês lo devendro 11 de fevriér 2022 tant qu’u demârs 15 de fevriér 2022.


Portrèt de Francês de Sâles.

Francês de Sâles, nèssu lo 21 d’oût 1567 u châtél de Sâles prés de Torens en Savouè et môrt lo 28 de dècembro 1622 a Liyon, est un prèlat savoyârd. Nomâ èvèco de Geneva en 1602, put jamés prendre possèssion de sa sièta vegnua la « Roma des carvinistos », et réstat en Èneci. Cofondator de l’ôrdro de la Vesitacion de Senta-Maria, il est procllamâ sant en 1665 et doctor de l’Égllése en 1877. Il est liturgicament fétâ lo 24 de janviér dens la fôrma ordinèra du rito romen et lo 29 de janviér dens la fôrma trentina, secondèrament lo 28 de dècembro por sa nèssence u cièl (dies natalis).

Vegnent d’una famelye nôbla du duchiê de Savouè, chouèsessét lo chemin de la fê crètiena en sacrent sa via a Diô et pués dèpôrte a tôs sos titros de noblèssa. Vint yon des tèologos los més considèrâs de son temps. Cél grant prèdicator arrevat a la sièta d’èvèco de Geneva et pués fondat, avouéc la barona Jiâna de Chantâl, l’ôrdro religiox de la Vesitacion. Ègzèrciét na portâ importanta dedens l’Égllése catolica et fut brâvament acutâ asse-ben per los teniors du povêr temporâl, notament los ducs Chârlo-Èmanuèl Iér et Victor-Amèdê Iér de Savouè, la règenta de Savouè Cristina de France et pués los rês de France Hanri IV et Louis XIII.

Liére la suita